THE most surprising thing about the
Telegraph “relaunch” is that the famously
frugal chief executive Murdoch MacLennan
has for once parted with some cash to hire
new writers.

Advised by ex-Grazia editor Jane Bruton, he
has agreed to hire Emma Freud to write columns
about the agony of moving to New York for a
year while renting out her Notting Hill home.
Also welcomed aboard is one Linda Blair,

producing a weekly dose of psychobabble called -

“Mind Healing”.

What prompted such largesse from the
parsimonious Scot? Simple: he actually turned a
profit on it by forcing out more expensive staff
at the same time. First to go was veteran art
critic Richard Dorment, whose enforced
“retirement” will save £100,000. Art shows will
now be rotated among staff — for free — until a
cheaper replacement can be found.

Also in the firing line was environmental
pundit Geoffrey Lean, whose salary was a not so
lean £150,000. 7elegraph readers may be among
the biggest climate deniers but even they could see
Lean was an expert, and his views on recycling -
and the countryside frequently chimed with theirs.

Bruton is convinced that “expertise” is
overrated and wants people who can turn out
“zeitgeist” stuff instead. But there is another
motive behind hiring Freud: to turn her into a
cut-price version of £250,000-a-year Allison
Pearson, whom MacLennan is bursting to fire
for perceived treachery.

Meanwhile the features section may have been
relaunched but there are so few writers left —
precisely two, Joe Shute and Harry Wallop — that
they have been told never to leave the office at the
same time: at least one of them must always be at
his desk, generating clickbait for the website.

But even the Telegraph’s own writers are
now going public to protest at the direness of its
content. During Wimbledon fortnight the paper’s
rugby columnist Brian Moore linked to a
Telegraph story about the quality of celebrities
in the royal box, and gave his own verdict on it.
“This,” he tweeted, “is pathetic — from
whichever angle you look at it, including that it
is deemed news.”

AN interesting juxtaposition in last
Wednesday’s Daily Telegraph crossword: the
answers to 1 and 2 Down were “SUBS” “DIE
AWAY”, fittingly for a paper that has sacked
most of its sub-editors.

Another group of juxtaposed answers in the
same crossword included “PAY AND
DISPLAY”, “IMMORAL”, “ABYSMAL” and
“OWN GOAL”. A cryptic reference to the
paper’s willingness to do editorial favours for
paying advertisers? Surely not!

PLUGGING his dire book on Radio 2’s
Jeremy Vine show, Richard Desmond was
happy to outline his key business strategy to
listeners: “We really wait for our competitors
to make mistakes, like Murdoch did with the
News of the World, that was very helpful to
the Daily Star Sunday.”

Closure of NotW following the
phone-hacking scandal did indeed lead to an
astonishing 57.6 percent boost in sales for
Desmond’s title, which peaked at 880,000 copies
one Sunday in 2011 — a feat he built on with four
years of slashing and burning that sent weekly
sales soaring all the way to, er, 258,000.

About one thing, however, he was totally
clear: “I get upset with Russian, Kazakhstanis,
some of whom don’t pay any tax, some of whom
use this country as a sieve for taking profits out
into other low-tax areas.” And quite right, too.
After all, he had the idea first.

As the Eye pointed out three years ago
(Eye 1329), proud Brit Desmond set up no fewer
than four companies in Luxembourg, which paid
minimal taxes and received hundreds of millions

of pounds from his publishing empire, only to
loan the cash back to his companies in the UK!

But perhaps the rounds of publicity are
causing the ageing pornographer to become
confused. Unable to fathom the resemblance of a
student visiting the Radio 2 studio to his son,
Robert, he told the young hack: “You never
know, I might be your father” — and proceeded
to call him “Robert” thereafter.

Desmond was back on track when speaking
about his autobiography, though: “A third of
people will love it, a third of people will hate it,
and a third of people won’t care. But at least I've
got it on record for my kids...” Whoever they are.

BEMUSEMENT among hacks at a
Broadcasting Press Guild event addressed by
shadow culture secretary Chris Bryant last
week, when arts correspondent for the Mail on
Sunday Chris Hastings suddenly demoted
himself and modestly declared to the MP that
he was a mere toiler on the Mail Online website.

Did he perhaps wish to disassociate himself
from the Mail on Sunday’s 2003 exposure of
Bryant’s underpants in a photo he sent to an
admirer on the dating website Gaydar? If so, he
was in for an uncomfortable few minutes, as,
introductions done, Bryant launched straight into
his well-rehearsed spiel when addressing hacks:
“I invented the selfie, as the Mail on Sunday so
charmingly made available to the whole country.
I didn’t actually put it on a website, but the Mail
on Sunday did.”

“Have you been looking
at Mail Online again?”’

“WHY this police spy photo of Michael
Mclntyre should make you fear for your
privacy,” wrote the Daily Mail last Friday.

Hack Ross Clark deplored the National Police
Air Service, which had taken a shot of the
comedian in Leicester Square and tweeted it, asking
people if they could guess who it was from the top
of his head. The NPAS, said Clark, had “infringed
Mr Mclntyre’s privacy... at enormous cost to the
public”. It was disgraceful for the “flying bobbies”
to spend their time “like a wannabe paparazzi [sic],
taking snaps of celebrities”.

What abominable snoopers! Such invasions of
privacy should worry everybody. Moreover, they
should be left to the professionals. One paper in
particular has repeatedly violated McIntyre’s
privacy, printing photos of him going out for a
meal with his wife (May 2015), parking his fancy
new car at his family home (July 2014), on
holiday with his wife and young son (February
2013), and out with his personal trainer
(September 2010). Can you guess which paper?!

@ The Mail and others also ran police helicopter
photographs last year showing the romantic
candlelit proposal of a “mysterious couple” in a
London park, with a man caught kneeling down
to pop the question by thermal camera from a
Met police helicopter. The hacks had no qualms
about intruding on the privacy of such a moment,
even before the couple had been identified, and
anyone had checked her answer was “yes”. Nor
did they question whether police should have
released images not connected to crime-fighting.

7

IF THERE is one thing the Daily Mail and
Mail on Sunday have been able to agree on in
the wake of Leveson, it is that state control of
the media is A Very Bad Thing.

The merest sniff of a royal charter touching
on press regulation would, both titles have
implied, lead within hours to jackboots on the
streets and the erection of vast statues of the
glorious Hugh Grant in every city square.

So who can this be, pictured not so long ago

g Y

enjoying a chinwag at China’s People s Daily,
the state-run official organ of the country’s
ruling communist party? Why, it’s Jonathan
Harmsworth, 4th Viscount Rothermere and
chairman of the Daily Mail and General Trust,
who was meeting deputy editor-in-chief Yan
Xiaoming to finalise details of a partnership
between their two publishing groups!

THE piece about bullying Independent
digital director Christian Broughton and his
enormous unpopularity at the Indy’s office
(see last Eye) seems to have had an effect.

The morning after the piece was printed, a
rather shamefaced Broughton pitched up at the
office with a bag of champagne bottles and
distributed them among a few select hacks to
thank them “for all their hard work”. A couple of
days later, he emailed journalists who had
struggled in through the tube strike thanking them
for doing so: “Just wanted to say thanks and really
very well played this morning. .. That, as they said
on the Apollo missions, is the right stuff.”

Will the new-found benevolent reign last?
The Indy s downtrodden hacks aren’t holding
their breath. ..

THE Church Times joined the fight between
the BBC and government recently with a
polemic by ex-Fleet Street hack Paul Vallely
— now a professor of ethics at Chester
University and a senior fellow at the Brooks
World Poverty Institute in Manchester.

Vallely saw a Tory “plot” to “emasculate the
BBC” and attacked newspapers which “routinely
put the commercial and political agenda of their
proprietors before the good of wider society”.

Only towards the end of the Rev Vallely’s fire
and brimstone was there the six-word admission
that “my wife works for the BBC”. Indeed, Mrs
Vallely is a veritable lady bishop of the Beeb —
head of radio at its Religion and Ethics
department.

DR 07T | % s coms] 3

“But Mum, it’s only the first day of
the holidays”



